Ôľ¬´ŞĆYap─▒lan hayr─▒n veya okunan Kur’├ón’─▒n sevab─▒ ├Âlen kimseye ba─č─▒┼članabilir mi?Yap─▒lan ibadetin ve hay─▒rlar─▒n sevaplar─▒ ba┼čkas─▒na ba─č─▒┼članabilir. ─░ster sa─č ister ├Âlm├╝┼č olsun, kendisine sevap ba─č─▒┼članan kimsenin bundan yararlanaca─č─▒ umulur. Ancak ba─č─▒┼članan sevapla, bir kimsenin bizzat yapmas─▒ gereken ibadet bor├žlar─▒ ├Âdenmi┼č olmaz Ben├« Seleme kabilesinden bir adam, annesi ve babas─▒ ├Âld├╝kten sonra, onlara yapabilece─či bir iyilik olup olmad─▒─č─▒n─▒ sorunca Peygamber Efendimiz (s.a.s) ┼č├Âyle buyurmu┼čtur: “Evet, onlara rahmet dilemek, onlar i├žin isti─čfar etmek, vasiyetlerini yerine getirmek, akrabalar─▒ ile ilgilenip onlara kar┼č─▒ ├╝zerine d├╝┼čeni yapmak, dostlar─▒na h├╝rmet edip ikr├ómda bulunmakt─▒r.” (Eb├╗ D├óvud, 5, h. no: 5137.) Yine, annesinin aniden ├Âld├╝─č├╝n├╝, ┼čayet konu┼čabilseydi sadaka verilmesini vasiyet edece─čini zannetti─čini belirterek, annesi ad─▒na sadaka verirse sevab─▒n─▒n ona ula┼č─▒p ula┼čmayaca─č─▒n─▒ soran sah├óbeye’de: “Evet, ula┼č─▒r. Onun nam─▒na sadaka verÔÇŁ (Buhari, 1, h. no:2760.) buyurmu┼člard─▒r. ─░smail Hakk─▒ Yelkenci Hocaefendi G├ťNCEL MESELELERE FETVALAR

Ôľ¬´ŞĆB├╝y├╝ ve sihirden korunmak i├žin yap─▒lmas─▒ caiz olan i┼člem nedir?

Kur’├ón-─▒ Ker├«m’de sihir yapanlar─▒n ├óhiretten nasibi olmad─▒─č─▒ ve bunu yapanlar─▒n ┼čerrinden All├óh’a s─▒─č─▒n─▒lmas─▒ gerekti─či vurgulanm─▒┼čt─▒r. (Bakara: 102, Fel├ók: 4. ) Peygamber Efendimiz de (s.a.s.) sihir yapmay─▒ yedi b├╝y├╝k g├╝n├óh aras─▒nda saym─▒┼čt─▒r. (Buh├óri, 1, h. no: 2766.) Sihre ve b├╝y├╝ye kar┼č─▒ en etkili ├ž├Âz├╝m, All├óh’a s─▒─č─▒nmak ve ona tevekk├╝l etmektir. Peygamber Efendimiz (s.a.s.), her ┼čeyin ┼čerrinden All├óh’a s─▒─č─▒narak s├╝rekli Fel├ók ve N├ós s├╗releri ile ├éyete’l-K├╝rs├«’yi okumu┼čtur. (Buh├ór├«, 3, h. no: 5010.) Aslolan, duay─▒ insan─▒n bizzat kendisinin okumas─▒d─▒r. Ancak, g├╝venilir oldu─čuna inand─▒─č─▒ di─čer m├╝minlerden de kendisine dua etmesini ve okumas─▒n─▒ isteyebilir. Hz. ├éi┼če’den (r.a.) ┼č├Âyle rivayet edilmi┼čtir: “Peygamber Efendimiz (s.a.s.), hasta olan akrabalar─▒n─▒n ├╝zerine okuyarak sa─č eliyle onlar─▒ sivazlar ve ┼č├Âyle derdi: Ey Allah’─▒m, ey insanlar─▒n Rabbi, ┼ču hastal─▒─č─▒ gider, ┼čifa ver, ┼čifa veren sensin. Senin verece─čin ┼čifadan ba┼čka ┼čifa yoktur. Hastal─▒─č─▒ ortadan kald─▒racak bir ┼čifa ver. (ibn M├óceTib, 3536. ─░smail Hakk─▒ Yelkenci Hocaefendi G├ťNCEL MESELELERE FETVALAR

Kandil gecelerine ait ├Âzel bir namaz veya ibadet ┼čekli var m─▒d─▒r, m├╝barek geceleri nas─▒l de─čerlendirmek gerekir?

Peygamber Efendimiz (s.a.s.), baz─▒ m├╝barek g├╝n ve gecelerin de─čerlendirilmesini tavsiye etmi┼čtir. (Tirmiz├«, 1-2, h. no: 740-741.)

Ancak sahih hadislerde bug├╝n ve gecelere ait ├Âzel bir namaz veya ibadet ┼čeklinden bahsedilmemi┼čtir.

Bu ba─člamda m├╝barek g├╝n ve geceleri, ba─č─▒┼članma ve hayat─▒m─▒za ├žekid├╝zen vermek i├žin f─▒rsat an─▒ olarak g├Ârmemiz gerekmektedir.

Dolay─▒s─▒yla m├╝’minler kandil gecelerinde, hayatlar─▒n─▒n gidi┼čat─▒n─▒ g├Âzden ge├žirmeli, hata ve g├╝nahlar─▒ i├žin t├Âvbe etmeli, dua ederek, Kur’├ón-─▒ Ker├«m okuyup anlamaya ├žal─▒┼čarak, kaza veya nafile namaz k─▒larak bu f─▒rsatlar─▒ de─čerlendirmelidirler.

M├╝barek gecelerin g├╝nd├╝zlerinde yani geceyi takip eden ertesi g├╝nde ise oru├ž tutmak m├╝stehapt─▒r.